جایی که لازم نیست هیچ پیشزمینه و دانش پیشین در باره سئو داشته باشید. بدیهیترین و اساسیترین نیاز پس از گذراندن آموزشهای راهاندازی کسبوکار آنلاین و برپایی وبسایت تجاری، آشنایی با اصول سئو (به انگلیسی: SEO و کم Search Engine Optimization) است.
ما شما را در میانه مسیر تنها نمیگذاریم و لغایت آخر قدمبهقدم شما را در راه ایجاد اشتغال آنلاین همراهی میکنیم. بعد بدون ذرهای گمان و پریشانی این مقاله را مطالعه کنید. اگر سوالی در ذهنتان شکل گرفت حتما در انتهای همین پست بپرسید لغایت پاسخگوی شما باشم.
خب! بهتر است با یک سوال ساده شروع کنیم. موتور جستجو چیست؟!
آشنایی با موتورهای جستجو
موتور جستجو چیست و چرا الی این اندازه مهم است؟
“مامان… جورابای من کجاست؟” هنوز جمله شما تمام نشده که مادر با یک زوج جوراب تمیز و مرتب روبروی شما میایستد! “مامان… کیف من کجاست؟ تقسیم کلیدم کو؟ مدارک ماشینمو کجا گذاشتی؟” و هزاران درخواست سایر که تمامی در کسری از ثانیه پاسخ داده میشود!
مراحل کلی عملکرد موتور جستجو مانند مادر یک پسربچه بینظم و بازیگوش است که هیچوقت نمیداند وسایلش کجاست! فقط کافی است مادرش را صدا بزند لغایت در کمترین سررسید وسایل باره نیازش را پیدا کند.
فضای مجازی دنیای ابهت است و بینهایت وبسایت و خدمات را در خویش جای دادهاست که ما از هستی بسیاری از آنها بیخبریم. این موتورهای جستجو هستند که در تمام ساعات شبانهروز مشغول به بررسی وبسایتها و خدمات دنیای مجازی هستند.
فقط کافی است شما به عنوان کاربر این فضای مجازی تقاضا خود را به موتورهای جستجویی مانند گوگل اعلام کنید و آنها تمام وبسایتها و خدمات مرتبط با تقاضا شما را در کسری از ثانیه به شما نشانه میدهند.
طبق آخرین شمردن سنه 2018، حدود 85 درصد از کاربران برای جستجو و یافتن نیازهای خویش از موتور جستجوی گوگل کاربرد میکنند.
سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو چیست؟
سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. نظر به اینکه گوگل بزرگترین موتور جستجو در دنیاست، سئو بر بنیاد معیارها و قوانین رتبهبندی گوگل سپریدن میشود.
هر بار که کلمهای را در گوگل جستجو میکنید با یک لیست بلند از نتایج پیوسته با جستجو مواجه میشوید که اصطلاحا آن را SERP یا Search Engine Results Pages -به معنای صفحه نتایج جستجو- مینامند. اغلب مخاطبان از صفحه نخست نتایج فراتر نمیروند و در همان صفحه به خصوص در سه ردیف نخست لیست، به استجابت سوال خود میرسند و ادامه نتایج را بررسی نمیکنند.
پس شما به عنوان صاحب یک کسبوکار آنلاین باید تمام تلاشتان را بهکار ببرید تا وبسایت شما با کلمات جستجوی مرتبط در صفحه پیش درآمد و حتی در نخستین ردیف نتایج موتور جستجو گوگل نما و مشتری و فروش شما بسیار شود. سئو به راستی مجموعه تلاشی است که شما برای رسیدن به ابتدای فهرست گوگل اتمام میدهید.
سئو داخلی چیست؟سئو داخلی یا درون صفحه چیست؟
در سئو درونی (به انگلیسی: On Page) در واقع تمرکز روی یک فیش یا آدرس سایت است الی بتوانیم آنرا از لحاظ فنی رسیدگی و بهینهسازی کنیم. ما یک عالمه مطلب در مورد سئو درونی سایت برای شما حاضر کردیم. چرا سری به آنها نمیزنید؟ مطمئنم که ضرر نمیکنید.
سئو خارجی چیست؟سئو بیگانه یا خارج صفحه چیست؟
سئو خارجی (به انگلیسی: Off Page) بر خلاف سئو داخلی، مجموعه اقدامات و کارهایی است که بیرون از محیط وبسایت برای بهبود رتبه سایت خویش سپریدن میدهیم، به راستی ما درسایتهای معتبر سایر به شناسایی سایت خویش میپردازیم.
عمده فعالیتهای مربوط به سئو خارجی حول محور لینکسازی در گردش است. مقالات بسیار متنوعی در سایت میموس نوشته شدهاند که علاوهبر آموزش لینک سازی، اطلاعات سودمند و کاربردی در باره سئو خارجی به شما میدهند.
سئو تکنیکال چیستسئو تکنیکال چیست؟
در سئو تکنیکال تمرکز شما باید روی ظاهرسایت، تنظیمات کلی، کیفیت درونمایه و مسائل فنی و بروز مثل واکنشگرایی باشد. برای رعایت سئو تکنیکال سایت شما نباید هیچ سخت فنی داشته باشد و در تمام دستگاهها مانند موبایل و تبلت بدرستی نمایش داده شود و البته باید حواستان به مشتری مداری هم باشد و محتواهای جذاب و مخاطبپسند تولید کنید.
تفاوت سئو درونی و تکنیکال زیاد مشخص است. هر سررسید از سئو داخلی حرف میزنیم قصد ما بهینهسازی و رفع دشواری ها در یک فیش سایت است چنانچه بهینهسازی در سئو تکنیکال در مورد تمام سایت یعنی مجموع برگهها، نوشتهها، تنظیمات و خلاصه هر چیزی که مربوط به سایت است، تدبیر و طریق بهینهسازی ارائه میدهد.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آیا الی بحال برای سئو سوداگری اینترنتی خویش برنامه ریزی کردهاید؟
سئو کلاه سفید چیست؟سئو کلاه سفید: کاری بکن بهر ثواب نه سیخ بسوزه نه کباب
در سئو کلاه سفید اولویت اول جلب رضایت مشتریان و مخاطبین سایت است بطوریکه قوانین سئو هم رعایت شود. اگر هدف یک شبه ره صدساله رفتن دارید، این طریق سئو اصلا برای شما مناسب نیست اما اگر میخواهید در نتایج نخست گوگل ماندگار و پرقدرت باشید عازم جز انتخاب سئو کلاه سفید ندارید.
به ذکر سایر با سئو سفید دیرتر به نتیجه میرسید اما چون تمام قوانین گوگل را بدرستی رعایت میکنید، گوگل به شما اعتماد میکند و درنتیجه بسهولت شما را از اول لیست جستجو حذف نمیکند.
سئو خاکستری چیست؟سئو کلاه خاکستری: زیرآبی رفتن
سئو خاکستری همانند بعید زدن دوربینهای طرح ترافیک از کوچه و پسکوچههایی است که هنوز در آنها دوربین نصب نشده. برای کاربرد از این روش باید شناخت کافی از مسیرها و روشهای اتمام کار داشته باشید. اما مراقب باشید که دائم خطر گیرافتادن و جریمه شدن به اتفاق شماست!
سئو کلاه سیاه چیست؟سئو کلاه سیاه: مژدگانی که گربه ما عابد شد!
در سئو سیاه ما تظاهر میکنیم که به تمام قوانین و خطوط قرمز موتورهای جستجو احترام میگذازیم درحالیکه به هیچیک از قوانین متعهد نیستیم و سعی در فریبدادن گوگل داریم . با این شیوه خیلی زود به جایگاه نخست نتایج جستجو میرسید ولی بسرعت از این جایگاه سقوط میکنید و حتی شدنی است از نتایج جستجو برای همش حذف شوید که اصطلاحا به آن پنالتی شدن سایت میگویند.
خب! تا اینجا متوجه شدیم که سئو و بازاریابی موتورهای جستجو، سایت شما را در اول صف جستجو گوگل و بینگ پیمان میدهد و انواع گوناگون آن را شناختیم. اما سوال اصلی و بنیادی اینجاست که چرا پیوند محکمی بین کامیابی کسبوکار آنلاین و سئو وجود دارد؟
چرا دیجیتال مارکتینگ شما برای نفس کشیدن به سئو احتیاج دارد؟
بسیاری از کسبوکارها میدانند (یا فکر میکنند، میدانند!) که برای کامیابی و توسعه بازرگانی آنلاین به موتورهای جستجو و سئو دربایستن دارند.
چه کسبوکارهای حقیر و چه بزرگترین برندهای فضای مجازی، کل و همه -در هر سطحی که باشند- برای رسیدن به مرحله بعد به سئو دربایستن دارند. در ادامه برای پابرجا کردن این حرف دلایلی را مطرح میکنم.
افزایش ترافیک سایت1- موتورهای جستجو بیشترین ترافیک را بسمت سایت شما هدایت میکنند!
جستجوی ارگانیک یا شدامد مستقیم از گوگل، بازدیدکنندگان زیادی را به سایت شما میکشاند و از این روش شما را به درآمد و فایده میرساند.
گوگل بخش قابل توجهی از بازار جستجو را از رقبای دیگر مانند Bing Yahoo, Yandex, Baidu, ربوده است. این بدین معنی است که کل موتورهای جستجو توانایی ایجاد شدامد و برندینگ حرفهای برای شما را ندارند. همانطور که قبلا هم گفتم گوگل بهره 85 درصدی بازار جستجو را در دست دارد. اگر نگاهی به لیست مطالب جست و جو شده در گوگل بیاندازید از نتایج آن شگفت زده خواهید شد. در بین جستجوها از عبارت شام چی بپزم الی نظریه تکاملی داروین، و علوم فلسفه کل چیز به چشمتان میخورد!
با توجه به این موارد، کاملا روشن است که شما باید از قوانین گوگل اطاعت کنید الی دل او را بدست آورید و گوگل هم در روبرو با سخاوتمندی باعث افزایش ترافیک سایت شما شود.
جلب اعتماد بازدیدکنندگان سایت2- سئو اعتماد و اطمینان مشتریان را به شما پیشکش میکند
هدف هر سئوکار با تجربه، ایجاد یک تجربه کاربری روشن و موثر از وبسایت هدف است و با این رویکرد بسراغ استفاده از سئو درونی و خارجی میرود زیرا گوگل بهترین و موثرترین بستر اعتمادسازی برای مشتریان است.
باید به این نکته توجه کنید که برای برپایی یک اعتبار ماندگار نیاز به صبر، تلاش و تعهد دارید الی اعتماد بازدیدکنندگان سایت را توسط آورید. قبل از هر چیزی باید کاری کنید که گوگل به شما اعتماد کند در نتیجه مخاطبان هم به شما اطمینان خواهند کرد.
افزایش خرید سایت3- کارایی کارساز روی چرخه خرید برپایی میکند
مشتریان همش برای خرید تحقیق میکنند. برندهای تجاری باید در یک محیط مشخص جمع شوند لغایت مشتریان بتوانند آنها را در کنارهم قراردهند و مقایسه کنند. صحیح مانند بازارهای کهنه ایران که هر صنفی در راسته مشخصی از بازار فعالیت میکرد.
اصول و فاکتورهای سئو شما را درکنار رقیبانتان قرار میدهد و کسبوکارهای مرتبط را با پروا به دربایستن و خواسته کاربر در یک فهرست قابل اطمینان ارائه میکند.
البته مزایای سئو بسیار بیشتر از این سه مورد گفته شده است ولی به نظرم این سه باره یعنی ایجاد ترافیک، اعتماد و چرخه خرید، مهمترین و اساسیترین بیچارگی یک تجارت آنلاین است و بدون آنها هیچ تجارتی کامیاب نخواهد شد.
حالا وقت آن واصله که ببینیم که چه عواملی در رسیدن به مزایای سئو موثر است.
آشنایی با اصول سئو
دقیقا چه عواملی بر سئو سایت تاثیر دارند؟
اینکه واقعا چه معیارهایی در رتبهبندی سایتها دخیل هستند، مشخص نیست و گوگل مثل گنجی نهان از آنها محافظت میکند. اینکه یک وبسایت در لیست نتایج گوگل در رتبه بالاتری نمایش دیتا شود و یا اینکه از رتبه کنونی خود سرنگونی کند، به رقبای آن وبسایت وابستگی دارد.
پیشنهاد میکنیم این نوشتار رو از دست ندهید:
تکنیکهای سئو درونمایه در سال 2019
گوگل تمام تلاشش را میکند که بهترین و مرتبطترین وبسایتها را به کاربران خویش عرضه کند. برای این منظور تعداد زیادی پارامتر ارزیابی را مورد رسیدگی پیمان میدهد. هرچه وبسایت امتیاز بهتری درباره این پارامترها توسط آورد، رقبای خویش را کنار زده و به راستی باعث سقوط آنها میشود و خودش را به بالای لیست نزدیکتر میکند.
بر بنیاد تجربه و بررسی سایتهایی که در صفحه نخست گوگل نمایش داده میشوند، عوامل ذیل را میتوان از مهمترین پارامترهای تعیین رتبهبندی سایت توسط الگوریتم گوگل بیان کرد.
ساختار قالب
کیفیت محتوا
آدرس دامنه
وضعیت هاست
کلیدواژه یا کلمهکلیدی
تجربه کاربری
لینکهای داخلی
لینکهای خارجی (بکلینک)
در ادمه به بررسی بعضی از این پارامترها میپردازیم:
نام و پسوند گستره چه تاثیری بر بهینهسازی جستجوی گوگل دارد؟
در مقالهای جداگانه بطور مفصل در باره اصول گزینش اسم دامنه صحبت کردیم. حال که در پاسخ این سوال که آیا نام دامنه تاثیری بر سئو سایت دارد یا خیر؟ باید بگویم بله، اما کارایی آن مانند قبل پررنگ نیست.
در گذشته به کارگیری کلیدواژه در اسم حوزه مایه میشد تا شما بدون دردسر در صفحه اول گوگل نما شوید. به عنوان نمونه اگر سایت شما در حوزه فروش ابزارها خانگی فعالیت میکرد، با استفاده از نام حوزه foroshlavazemkhanegi.com میتوانستید براحتی و در کمترین موعد به صفحه اول گوگل برسید.
تاثیر نام گستره بر سئو
اما مدتی بعد، گوگل اعلام کرد که بر بر اساس الگوریتمهای جدید، دامنههایی که در نام آنها از کلیدواژه بهرهگیری شدهاست، ولی محتوا و کیفیت مناسبی ندارند، دچار تنزل رتبه خواهندشد و این اتفاق هم افتاد.
اصول سئو و رتبهبندی سایت دربرگیرنده فاکتورهای زیادی میشود و میتوان گفت نام حوزه در انتهای لیست این فاکتورها جای دارد. در واقع کارایی اسم حوزه بر برندینگ و میزان فروش بسیار بیشتر از کارایی آن بر سئو است. پس کوشش کنید در درجه اول اسم دامنه، مطابق با استانداردهای برندینگ و بازاریابی باشد. برای پابرجا کردن این موضوع به مثال زیر پروا کنید:
مقایسه mimos.ir و seoday.ir
هردو این دامنهها در زمینه ارائه خدمات سئو و بازاریابی کار و جنبش میکنند، اما نکته جالب در مورد آنها اینجاست که در اسم mimos هیچ کلمهکلیدی دیده نمیشود، اما در رتبه بالاتری از سایت seoday پیمان گرفته است.
با وجود توضیحات بالا بهتر است در گزینش پسوند پهنه به نکات پایین توجه داشته باشید:
تجربه پرتو داده است که سایتهایی با پسوند com.، جایگاه بهتری در رتبهبندی گوگل دارند.
با توجه به محدودیتهای اعمال شده و اشاعه به کارگیری فیلترشکنها، گوگل براحتی قادر به تشخیص موقعیت جغرافیایی نیست پس به کارگیری پسوندهایی مشابه .ir، .co.ir و … پیشنهاد نمیشود.
استفاده از اسم پهنه کوتاه بهتر است.
آیا قالب وردپرس سایت شما بر سئو تاثیرگذار است؟ چگونه؟
بدون شک قالب سایت روی بهینهسازی برای موتورهای جستجو موثر است. یکتا از دلایلی که ما به سئو داخلی و تکنیکال اهمیت میدهیم و دشواری ها فنی را برطرف کنیم همین است.
علاوه بر مواردی که در نوشتار انتخاب قالب سایت گفتیم، برای اینکه قالبی منسجم با اصول سئو داشته باشید باید موارد زیرا را هم در عقیده بگیرید:
استفاده ازHTML5 , Doctype به جای تکنولوژیهای قدیمی
طراحی ریسپانسیو
رعایت اصول طراحی
رعایت حجم فایلها
اولین چیزی که نظر موتورهای جستجو را جلب میکند، کدهای قالب و سایت است. اگر این کدها با فناوری کهن تألیف شده باشد یا ریسپانسیو (به انگلیسی: Responsive) نباشد و بدیهیترین اصول طراحی را رعایت نکرده باشد، گوگل دلیلی برای اهمیت دادن به سایت شما ندارد. رعایت نکردن این موارد مشابه این است که با لباسهای نامرتب و ناپاک وارد مهمترین جلسه کاری عمرتان شوید.
اگر از پیش درآمد با آموزش راهاندازی کسبوکار آنلاین با وبسایت به اتفاق بوده باشید و مقاله برگزیدن سیستم مدیریت محتوا را خوانده باشید، احتمالا سایت خویش را با وردپرس پیاده کردهاید. مهمترین مزیتی که وردپرس دارد، هماهنگی شگفتانگیز آن با اصول و قوانین سئو است. فلذا شما یک قدم جلوتر از سیستمهای مدیریت محتوای اختصاصی در حرکت هستید.
مزایای بازاریابی محتوا
محتوا چه تاثیری روی امتیازگیری از موتورهای جستجو دارد؟
صنعت بازاریابی محتوا روزبهروز در حال توسعه و ترقی است. سلیقه بیننده تغییر کرده است و سایر هر حرفی را بسادگی نمیپذیرد. کاربر تعقیب مفاهیم عمیق، درست و در عینحال با بیانی ساده و بعید از پیچیدگی است.
سئو و بازاریابی محتوا همیشه باید مانند دو یار لاینفک باهم زندگی کنند. انواع بازاریابی محتوا دربرگیرنده موارد پایین است:
فرومهای پرسشوپاسخ
ارائه ویدئو
پادکست
وبلاگ
سایتهای نظرسنجی
شبکههای اجتماعی
عکاسی . فیلمبرداری موبایل
وضعیت هاست چگونه در بهینهسازی موتورهای جستجو شما را یاری میکند؟
زمانیکه در باره سئو صحبت میکنیم، جزئیات بسیار اهمیت پیدا میکند. گرد از این موارد برگزیدن هاست پسندیده است که دائم کارآفرینان اینترنتی در مرحله فرجام به یاد میافتند. به هرحال هاست تاثیر زیادی بر رتبه سایت شما دارد و هرگز نمیتوانید آن را نادیده بگیرید. زیرا:
سرعت سایت گرد از فاکتورهای مهم سئو است و هاست تاثیر مستقیمی بر سرعت سایت دارد.
امنیت و حفظ اطلاعات برای موتورهای جستجو زیاد مهم است.
گواهی SSL باعث درمان رتبه شما در بهینهسازی موتورهای جستجو میشود.
مدت سررسید درسترس بودن سایت اهمیت ویژهای در درمان سئو دارد.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
نوشتن روشنگری متای سئو شده با طول پسندیده با خاصیت رسیدگی روشنگری متا در افزونه Yoast SEO
کلیدواژه یا کلمهکلیدی را دست کم نگیرید.
کلیدواژه چه اهمیت و جایگاهی در بازاریابی اینترنتی دارد که هر وقت سراغ سئو رفتید با عبارت کلمهکلیدی مواجه شدید؟
به راستی باید بگویم که انتخاب یک کلمهکلیدی و تکرار آن در متن لغایت سنه 2012 زیاد حائز اهمیت بود ولی ازسال 2017 الگوریتمهای گوگل تغییر کردهاند و زیاد هوشمندانه شدهاند؛ در حال حاضر موتورهای جستجو خودشان کلماتکلیدی شما را شناسایی میکنند و صفحات را بطور اتوماتیک موضوعبندی و مرتب میکنند نه بر اساس تکرار بی کران یک واژه و یا نوشتن کلیدواژه در تگهای متا، بلکه بر پای بست، معیارهای دقیقتر.
گوگل رسما اعلام کرده است که از کلمهکلیدی متا برای تشخیص سوژه درونمایه بهرهگیری نمیکند. پس اگر هنوز کسی با روش استفاده از کلماتکلیدی متا برای شما دم از سئو حرفهای میزند، براحتی او را کنار زده و رد شوید!
اهمیت نداشتن کلماتکلیدی در دسته متا سایت بدین معنا نیست که کلماتکلیدی بی اهمیت هستند! کلماتکلیدی همچنان با توان تمام در سئو تاثیرگذارند. ما از کلیدواژهها در شبکههای اجتماعی، لینک سازیهای داخلی و بیگانه و … استفاده می نماییم و اگر کلیدواژهای هستی نداشته باشد، در اقع بخش مهمی از ستونهای سئو فرو میریزد.
اهمیت تجربه کاربری در سئو سایت
موفقیت و یا عدم موفقیت شما به تجربه کاربری گره خورده است.
رعایت اصول تجربه کاربری امثال باد به کشتی بازرگانی شما کمک میکند الی در دریای سئو به جلو رانده شوید. کاربری که تجربه سودمند و لذتبخشی را در سایت شما کسب کرده باشد، بارها و بارها به وبسایت شما راز میزند و این همان چیزی است که موتورهای جستجو را عاشق وبسایت شما میکند.
تجربه کاربری فاکتور مهمی است که شما را در میدان رقابت سئو بسیار کمک میکند و از دیگر رقیبانتان جدا میکند.
تجربه کاربر پیش از ورود به سایت شما شکل میگیرد. صحیح از لحظهای که کاربر آغاز به جستجو در گوگل میکند. در فهرست ذیل بخشی از مواردی که میتواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند را برای شما بیان کردهام:
تیترها (به انگلیسی: Heading) هم بر روی بازدیدکنندگان و هم بر موتورهای جستجو تاثیر میگذارند. با استفاده صحیح از تیترهای H1 لغایت H6 درک حقیقت از محتویات متن به مخاطب و موتورهای جستجو میدهد و کاربر با یک نگاه سطحی موضوع نوشتار و اینکه هر مطلب در کدام تقسیم گنجانده شده، آشنا میشود.
سرعت سایت فاکتور مهمی است. اگر سرعت سایت شما خیلی پایین باشد، حوصله کاربر راز میرود؛ از سایت شما خارج میشود و هرگز برنمیگردد!
منوهای در دسترس، ساده، کاربردی و درست دستهبندی شده، کاربر را از سردرگمی در سایت شما رهایی میدهد و به او این فرصت را میدهد لغایت با تسکین خیال در سایت شما به گشتوگذار بپردازد.
لینکهای داخلی زنجیرهای استوار شما به قله کامیابی هستند
لینکهای داخلی کاربر را به بخش دیگری از سایت شما هدایت میکند. استفاده از کلمههای مهم و بنیادی برای لینکهای درونی در افزایش تاثیر آنها زیاد مهم است.
این لینکها به گوگل کمک میکند که ساختار سایت و وابستگی بین مطالب را معرفی کند. با این شیوه اطلاعات صفحات و سایت در گوگل دسته بندی میشوند و در موعد جستجو کاربر هدف، به او پرتو دیتا میشوند.
لینکهای خارجی، ردپاهایی که بازدیدکنندگان را به سایت شما میکشاند
لینکهای خارجی به لینکهایی گفته میشود که مقصد آنها جایی غیراز پهنه فعلی است. در زمان ایجاد این گونه لینکها، صحیح مثل لینکهای درونی لازم است که از کلمههای کلیدی کاربرد کنیم.
لینکهای خارجی به دو انگیزه حائز اهمیت است:
1- ایجاد محبوبیت و معروفیت برای برند شما و هدایت ترافیک از منابع سایر به سایت
2- گوگل از لینکهای خارجی بعنوان سرنخ استفاده میکند. صفحه منظور لینکهای خارجی معیارهای باارزشی برای موتورهای جستجو به حساب میآیند تا بتوانند اهمیت یک محتوا را باره تایید قرار دهد.
حالا که تعاریف پایه و بایستگی استفاده از سئو برای شما صریح شده است، این سوال در ذهن شکل میگیرد که با چه روشهایی باید سئو را پیش درآمد کنیم؟
روشهای اتمام سئو چیست؟
با چه روشهایی میتوانید بازاریابی و سئو سایت را انجام دهید؟
سئو نیاز به یک پلن و راهبرد دارد. الزاما نباید از تمام روشهای سئو استفاده نماییم بلکه باید با توجه به اطلاعات، تجربه، شرایط و دربایستن کسبوکار روشهای موردنیاز را انتخاب نماییم و از کل مهمتر آنها را بدرستی و با کیفیت بالا پیادهسازی کنیم.
اگر تنها چیزی که از سئو میدانید، فرآوری محتواست، اصلا دستپاچه و مایوس نباشین بلکه سعی کنید، همین شغل را با بالاترین کیفیت انجام دهید. در پایین شماری از روشهای سئو و نکات مهم در مورد آنها را به شما میگویم. البته در جریان باشید که سئو قوانین نانوشته زیادی دارد که هیچ سئوکاری آنها را در اختیار شما نمیگذارد زیرا آنها را از تجربه شخصی خودش توسط آورده. بنابراین همین حال که دودلی و خوف را کناره بگذارید و به کشف تجربیات تازه درود کنید.
بکلینک، پل ارتباطی کاربران و موتورهای جستجو با سایت شما
بکلینک، لینکهایی است که از سایتهای دیگر به سایت شما ایجاد شده. در شیوه بکلینک این خویش شما هستید که در یک فروم یا سایت سایر به سایت خودتان لینک میدهید ولی بکلینک میتواند بدست اشخاص دیگر هم برپایی شود. مثلا از نوشتار سایت شما در سایت دیگری کاربرد شده باشد و در بخش منبع، آدرس سایت شما نوشته شده باشد.
پیشنهاد میکنیم این نوشتار رو از دست ندهید:
آنالیز درازا جملات محتوای سایت در افزونه وردپرس سئو Yoast SEO
مهمترین مواردی که در ساخت بکلینک باید رعایت کنید، از این قرار است:
در سایتهای ضعیف و بدون بیننده بکلینک ایجاد نکنید.
ایجاد بکلینک در فرومهایی که تنها لینک آنها برای اعضا قابل مشاهده است، تاثیری ندارد.
در سایتهای نامرتبط لینک نذارید
با کلمات مهم متفاوت لینک ایجاد کنید و تنها یک واژه را تکرار نکنید.
شبکه اجتماعی، بزرگترین منبع کسب مشتری و ترافیک برای سایت شماست
یکی از مهمترین اطلاعاتی که از حکایت کامیابی کسبوکارهای کبیر این دوره بدست میآوریم، اهمیت استفاده از شبکههای اجتماعی است. قدرت شبکههای اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ غیرقابل انکار است و ما هر روز و هر لحظه این راستی را درک میکنیم.
طی یک روند چهارساله سیاست موتورهای جستجو نسبت به شبکههای اجتماعی فراز و نشیبهای زیادی داشته ولی در نهایت در سال 2018 گواه بودیم که لینکهایی از شبکههای اجتماعی در نتایج جستجو دیده میشود. که این باره در سال جدید یعنی 2019 هم اغلب می شود. این یعنی باید به سئو در سال جدید یعنی 2019 اهمیت زیادی هم بدهید.
برای اشاعه کسبوکار آنلاین با استفاده از شبکههای اجتماعی موارد زیر را در نظر بگیرید:
برای بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی، کلمههای کلیدی خویش را در محتوای شبکه اجتماعی بگنجانید.
محتوای کاربردی و جدا از محتوای سایت برای مخاطبین قصد ایجاد کنید.
ارتباطتان را با مشتری حفظ کنید و مشتریان جدید پیدا کنید.
مطالب مربوط به گستره تکاپو خودتان را تولید و منتشر کنید.
محتوای همگام با مطالب داغ روز در شبکههای اجتماعی برپایی کنید.
کلماتکلیدی، حرفی که برای گفتن در شبکههای مجازی دارید
کمی قبلتر در همین مقاله با شما درباره چیستی کلماتکلیدی گفتگو کردم. در اینجا فقط تعدادی از نکاتی را که باید در مورد استفاده از کلماتکلیدی بدانید، به شما خواهم گفت:
کلمات کلیدی دامنه تخصصی خودتان را پیدا کنید
روی کلماتکلیدی دنباله دار مانور دهید
حتما از ضعیفترین و کم جستجوترین کلماتکلیدی در شروع پیشه کاربرد کنید
با کلماتکلیدی جدیدی آغاز کنید که در باره آن اطلاعات کمی در دامنه فعالیتتان وجود دارد
تمام تلاشتان را برای فرآوری بهترین درونمایه بکار ببرید
بهترین محتوایی که میتوان تولید کرد، محتوایی است که هم پسندیده کاربران بوده و هم استانداردهای لازم برای بهینهسازی موتورهای جستجو را داشته باشد. محتوایی که صرفا برای موتورهای جستجو نوشته شود، بانس ریت (به انگلیسی: Bounce Rate) سایت شما را بشدت افزایش میدهد و در نتیجه رتبه شما در موتورهای جستجو کاهش مییابد.
برای تهیه یک محتوای خوب باید سوالات ذیل را در اثناء تعبیه محتوا از خویش بپرسید:
آیا این درونمایه در بر گیرنده منابع و اطلاعات سودمند و مرتبط برای مخاطبین سایت من هست؟
آیا این محتوا براساس حقایق و تحقیق بدست آمده است؟
آیا کسی پیگیری چنین محتوایی در موتورهای جستجو میگردد؟
آیا محتوا بدون خطاهای گرامری و املایی است؟
آیا مردم براحتی میتوانند آنرا بخوانند و متوجه مفاهیم آن شوند؟
آیا مؤلف تجربه لازم در پهنه پیوسته با متن را دارد؟
اگر مردم این محتوا را بخوانند، کارایی مثبتی بر آنها خواهد داشت؟
آیا سایر کسان متخصص در گویه جستار متن، این محتوا را بعنوان یک منبع معتبر تایید میکنند؟
اگر بدنبال نوشابه انرژیزا برای سایت خود میگردید، وبلاگها را فراموش نکنید
وبلاگ نویسی به افزایش کیفیت سئو کمک کثرت میکند. نوشتههای تارنگار فرصت اکثریت برای دیدهشدن به شما میدهند. ولی چطور باید از وبلاگها در جهت بهینهسازی موتورهای جستجو کاربرد کرد؟
تمرکز پستهای وبلاگ خود را روی کلمات کلیدی که خوانندگان به آنها علاقهمندند، قرار دهید.
این کلماتکلیدی را در بخشهای مهم و اساسی همانند Heading و لینک سازی پستهای تارنگار قرار دهید.
از خاصیت متن جایگزین، در تصاویر وبلاگ و در همه در هر جایی که تصویر دارید، غافل نشوید.
از محتوا و متن تکراری استفاده نکنید. موتورهای جستجو محتوای تکراری را تشخیص میدهند و بشدت از آنها بیزارند!
وقت آشنایی با ابزارهای سئو در وردپرس واصله است
در گذرگاه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو فقط نیستید. ابزارهای زیادی برای کمک به شما هستی دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. در لیست ذیل من شماری از این افزارها را برای شما شناسایی میکنم:
ابزار یوست (به انگلیسی: Yoast): محبوبترین و پرنصبترین افزونه سئو نصب شده در دنیاست. با به کارگیری یوست میتوانید:
عنوان و توضیحات متا (به انگلیسی: Meta Title & Describtion) را به هر پست و نوشته خویش اضافه کنید. البته اگر با توضیحات مقاله هنوز ضرورتی برای اینکار میبینید!
عنوان سایت، آرشیو، دستهبندی و تگها را مشخص کنید.
نقشه سایت ایجاد کنید.
با استفاده از نقشه سایت تغییرات جدید سایت را به موتورهای جستجو اعلام میکند و آنها سریعتر به تغییرات سایت دسترسی پیدا میکنند.
ابزار Google Keyword Planner: ابزاری است که بدست آن میتوانید به جستجوی کلماتکلیدی در گوگل بپردازید. کار با کیورد پلنر خیلی مشکل نیست و ارزش یادگیری دارد. سرویس جستجوی کلماتکلیدی گوگل ابزاری است که بدست بسیاری از سئوکاران باره استفاده قرار میگیرد.
ابزارهای دیگری هم هستی دارند که در دستهبندیهای ریز به شما شناسایی میکنم:
پیشنهاد میکنیم این نوشتار رو از دست ندهید:
لینک سازی چیست؟ توضیح کامل از لینک درونی تا بک لینک سازی خارجی
ابزارهای آنالیز سئو
Moz: پژوهش کلمهکلیدی، آنالیز سایت و پروفایل لینک
Ahrefs: یک سایت غیر رایگان که با به کارگیری آن میتوانید بفهمید سایر سایتها در چه آدرسهایی بکلینک ایجاد کردهاند. RankSignals هم صحیح مانند Ahrefs است با این تفاوت که به کارگیری آن رایگان است و فقط بس است در سایت ثبتنام کنید
Semrush: آنالیز سایت، تحقیق کلمهکلیدی و مشاهده لینک
Majestic: لینک سازی و آنالیز پروفایل لینک
Alexa: ترافیک سایت، آنالیز رقبای سایت
Kwfinder: پژوهش کلمهکلیدی
KeywordTool: تحقیق کلمهکلیدی
افزونههای سئو روی وردپرس
All in one SEO
Premium SEO Pack
Broken Link Checker
Rel NoFollow Checkbox
The SEO Framework
SEOPress
افزونههای سئو برای مرورگرها
BuzzSumo Extension: آنالیز شبکههای اجتماعی
MozBar: آنالیز صفحه نتایج جستجو
Mangools SEO Extension: آنالیز داخل سایت
SEOquake: آنالیز صفحه نتایج جستجو
SEO Minion: آنالیزهای سئو
Check my Links: رسیدگی لینکها
SEO Nightwatch: رهگیری رتبه کلمهکلیدی
Lighthouse: آنالیز کدنویسی و عملکرد سایت
چه استراتژیهایی در سئو را میتوانید در عقیده بگیرید؟
رویکردهای شما در مسئله سئو میتواند از جنبههای مختلفی رسیدگی شود.
برندینگ: حضور گسترده به عنوان برند در سطح اینترنت و شناخته شدن
بازاریابی مشتری: مناسب سایتهای شرکتی و فروشگاهی
بازاریابی مخاطب: برای سایت تفریحی و رسانهای
افزایش بازدید سایت: برای سایتهای خبری
اینها استرانژیهایی است که بر اساس دامنه تکاپو وبسایت خویش میتوانید از یک یا ترکیبی از آنها بهرهگیری کنید. بعنوان مثال سایت دیجیکالا از تمام این استراتژیها بطور همهنگام بهره میبرد.
سئو مجانی چیست؟ اصلا خدمات مجانی هم داریم؟
ببینید اصلا خودتان را خسته نکنید، سایت های زیادی هستند که با چند افزار ساده به شما می گویند سایت خودتان را با این ها سئو کنید، مگر می شود سئو به همین سادگی اتمام شود! ما که ندیدیم سئو برای کسی رایگان باشد اما وقتی خودتان سئو را یاد بگیرید آن وقت احتمالاً بتوان به آن گفت سئو رایگان. بعد بهتر است کمی هم به این قضیه اینطور نگاه کنید که خویش شما هم میتوانید سئو را آغاز کنید و یاد بگیرید. ما برای شما دو پیشنهاد داریم، در دوره جامع سئو مانگو شرکت کنید یا بعد از این نوشتار به سراغ راه صحیح یادگیری سئو بروید.
آیا خود شما میتوانید سئو انجام دهید؟
سئو مراحل مختلفی دارد، تا زمانی که وارد رقابت با رقیب های کبیر نشوید و سایه ای که روی کسب و کارتان می افتد و آن را به خطر می اندازد را حس نکنید نمیدانید به راستی چقدر کار برایتان دشوار می شود.
اگر اخ دارید سایت وردپرسی خودتان را رایگان همین نخست کار از عقیده سئو مرتب کنید و پیکربندی های لازم را سپریدن دهید، مقاله سئو وردپرس به زبان ساده کمکتان میکند اولین قدم را بردارید. اگر از افزونه یوست سئو کاربرد کردید، ما نسخه بازرگانی افزونه Yoast SEO Premium را رایگان ارائه کردیم، و اگر دوست داشتید پیشه با آن را بطور کامل یاد بگیرید، هم کتاب یوست سئو و هم سری آموزشی راهنمای یوست سئو را میتوانید کاربرد کنید.
اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، باز هم ما شما را فراموش نکردهایم و کاملترین کتاب سئو فروشگاهی در دنیای مجازی را برای شما گردآوری کردیم تنها کافی است به آن مراجعه کنید.
سئو چیست و چه کاربردی دارد |
در نهایت به جایی خواهید رسید که جلورفتن و ترقی برای خودتان ساده و راحت نخواهد بود. شما به متوسط مسیر می قبض و خواهید رویت چیزی نیست که بتواند شما را به مرحله بعدی برساند، اینجاست که نیازمند راهکار درست، آموزش صحیح، استراتژی ریزبین و کارهای منظم هستید، ما کل اینها را در بستری حرفه ای بنام پلتفرم مدیریت سئو مانگو آماده کرده ایم. یک معاون سئو که هر روز بامداد به شما برنامه شغل سئو میدهد، به شما میگوید چه کاری اتمام دهید و چه کاری اتمام ندهید، مانگو همیشه کنار شماست الی اینکه به صفحه اول گوگل برسید، بعد از اینکه یاد گرفتید چطور به صفحه نخست برسید، آموزش های حرفه ای را برای شما اغلب از قبل باز می کند، طوری که اینبار یاد بگیرید هر سایتی را به صفحه نخست بیاورید.