اگر کسبوکاری را آغاز کردهاید و مشتریانی دارید، پس فروش شما قابل افزایش است. نکته مهم آن است که از روشهای پسندیده برای افزایش فروش استفاده کنید. برخی از این روشها بی درنگ فروش را افزایش میدهند. حال به چهار روش اشاره میکنیم.
۱. چیزی با ارزش به مشتریان بدهید که برای شما خرج زیادی نداشته باشد
شما میتوانید برای محصولات خود یک جایزه در عقیده بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید میکنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. جایزه میتواند یک کتاب الکترونیکی کوتاهی به صورت PDF باشد که پس از هر خرید، به آدرس ایمیل مشتری فرستاده شود؛ مثلا اگر مخلوطکن میفروشید میتوانید ارشاد تهیه کنید و شیوه تهیه چندین نوشیدنی میوه را که با مخلوطکن قابل جاسازی است، برای مشتری ارسال کنید. این کار برای شما خرج چندانی ندارد و مایه افزایش فروش خواهد شد. اگر محصولاتی را میفروشید که پیشه با آنها خیلی ساده نیست، میتوانید طرز استفاده از وسیله را روشنگری داده و آن را به صورت صوتی ذخیره کنید. سپس راهنمای صوتی را روی سیدی به مشتریان بدهید. مطمئن باشید مشتریان برای افراد سایر نیز، از کسبوکار شما صحبت خواهند کرد. نکته مهم آن است که به مشتریان گوشزد کنید که شرط تعلق جایزه به آنها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی سپریدن پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.
۲. به مشتریان غیرفعال بفروشید
در هر کسبوکار، مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمیکنند. طبق نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته است، مهمترین علت آن، قطع پیوستگی بین فروشنده و مشتری میباشد. بعد در وابستگی بودن با مشتریان، کلیدی برای فروش بیشتر است. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها گوشزد کنید که برای شما با ارزش هستند. در ضمن میتوانید یک فروش اخص برای آنها در عقیده بگیرید تا دوباره به مشتریان پرکار شما بپیوندند. گذرگاه سایر آن است که با آنها تماس بگیرید لغایت محصولات جدید را به آنها معرفی کنید. روش های افزایش فروش همش به خاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که دست کم یکبار از شما خرید کردهاند بسیار آسانتر از فروش به مشتریان جدید است؛ پس دائم با مشتریان پیوستگی داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمیکنند، باز با آنها تماس بگیرید و بستگی خود را با آنها حفظ کنید.
۳. هیچگاه تخفیف ندهید!
تخفیف یکی از هزینههای پنهان هر کسبوکاری است که در غالب موارد به آن اهمیت داده نمیشود. به جای دادن تخفیف، کالایی را برابر مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید؛ مثلا اگر کالایی را ده هزار تومان میفروشید و مشتری تقاضای تخفیف میکند، به او یک کالای هزارتومانی جایزه دهید. با این پیشه به جای یک کالا دو کالا فروختهاید و نکته مهم دیگر آن است که کالای هزارتومانی برای شما هزینهای کمتر از هزار تومان دارد. لذت تخفیف دریافت خیلی زود به فراموشی سپرده میشود، ولی هدیه الی مدتها در ذهن مشتری میماند و بهانهای برای تعریف این سوژه به سایرین میشود؛ بنابراین به تخفیف به عنوان خرج و ضرری جدی برای کسبوکارتان نگاه کنید.
۴. هنگامی که مشتری محصولی را میخرد، محصولی دیگر نیز به او توصیه کنید
یکی از یافتههای جالب من در زمینه بازاریابی، نگریستن حالتی به اسم «حالت خرید» است. مشتری معمولا در آغاز حالت تدافعی دارد، سوالات زیادی میپرسد، از محصول ایراد میگیرد و بالاخره زمانی که قانع شد محصولی را بخرد، وارد «حالت خرید» شده است. در این زمان خیلی آسان میتوان محصولات دیگری به او فروخت. همین سوژه باعث میشود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سهپایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمیکند و وسواس زیادی نشان نمیدهد؛ فلذا هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او رهنمود کنید. هیچگاه پیشداوری نکنید که چون مشتری در خرید نخست پایداری زیادی پرتو داد، پس کالاهای دیگر را نخواهد خرید.