شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرنها پیش که احد اثیر مینشستند و برای یکدیگر حکایت میگفتند در حال ساختن شبکه های اجتماعی بودند. ولی چیزی که مایه شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از دائم مورد توجه پیمان بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید پیش درآمد سه مفهوم را از یکدیگر جداسازی کنیم:
شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
سرویسهای برپایی و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
سرویسهای دیجیتال برپایی و گسترش شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)
آنچه در پیوستگی میخوانید:
تاریخچه کلمه شبکه های اجتماعی سرویسهای توسعه شبکه های اجتماعی سرویسهای دیجیتال توسعه شبکه های اجتماعی فرآوری درونمایه برای شبکه های اجتماعی نوشتار های پیوسته با شبکه های اجتماعی
تاریخچه کلمه شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزهی انسان شناسی اجتماعی تکاپو میکرد، آفرینش شد.
او تحقیقی در مورد گروههای اجتماعی در بخشی از نروژ اتمام میداد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن پژوهش برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزمهای ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.
اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، میتوانیم بگوییم:
شبکه های اجتماعی، هنگامی به هستی میآیند که ساختاری از گرههای پیوسته به هم شکل میگیرند.
هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.
شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعهی بستگی بین این گره ها و جریان ادب و اطلاعات بین آنهاست.
[ مطالعه بیشتر: شبکه های اجتماعی انسانی ]
با این شکل از تعریف شبکه های اجتماعی، همانطور که در آغاز روشنگری دادیم، شبکه های اجتماعی قدمتی به اندازهی انسان بر روی کره زمین دارند و البته میتوان گفت مطالعهی علمی و ساختاریافتهی این شبکه ها، از سنه ۱۹۵۴ نخست شده است.
تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از نظریه گرافها یک تخصص گران قیمت است
[مطالعه بیشتر: تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟]
شاید برای شما جالب باشد که یگانه از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایتها (در بحث #سئو) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گرههای آن را به جای انسانها، صفحات وب برپایی میدهند.
سرویسهای توسعه شبکه های اجتماعی
با پروا به تعریف عمومی ارائه شده از شبکه های اجتماعی، هر فضایی که با منظور شکل گیری و تسریع و تسهیل رشد شبکه های اجتماعی به هستی بیاید، یک سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود.
شاید بتوان سازمانهای ملت نهاد (سمنها یا NGOها) را به عنوان یکی از بهترین نمونههای سرویسهای توسعه شبکه اجتماعی حول یک محور ویژه و موضوع مشخص، مطرح کرد.
سرویسهای دیجیتال گسترش شبکه های اجتماعی
DSNS ها، همان چیزی هستند که ملت در زبان روزمره خود، به آن شبکه های اجتماعی میگویند.
گوگل پلاس، لینکدین، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر #پلتفرمهای مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که برای ایجاد شبکه های اجتماعی و گسترش آنها طراحی شدهاند.
برای ارتباط با شرکت آوش تک کلیک کنید
تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
درسهای تولید درونمایه برای شبکه های اجتماعی در متمم در قالب یک گردآور آموزه مستقل تحت عنوان ابزارها، مثالها، روشها و توصیههای تولید درونمایه ارائه شدهاند.
در این درسها، به مطالبی مشابه گزینش لحن مناسب برای محتوا، فرآوری محتوا برای وبلاگها، به کارگیری پادکستها و فهرستها، تولید محتوا برای اینستاگرام و نیز سوالهای مناسب برای استخدام تولیدکننده محتوا پرداختهایم.